Bidang: Nombor dan Operasi
Kelas : 2 Arif
Tajuk: Tambah Dalam Lingkungan 1000
Standard Pembelajaran : 2.1 (i)
Objektif Pembelajaran : Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat
1. Menambah sebarang dua nombor hingga tiga digit tanpa mengumpul semula.
Masa: 60 minit
Cadangan Aktiviti:
1 Guru menunjukkan blok asas. Murid memerhatikan blok yang ditunjukkan dan memberikan pandangan
guru menambahkan sebilangan blok asas lagi.
2 Murid berbincang apa yang diperhatikan secara berkumpulan dan membentangkan di hadapan kelas
3 Guru menerangkan gabungan blok yang ditunjukkan.
4 Guru menunjukkan proses ayat matematik. Contohnya : 345 + 114 = ______
5 Murid menyelesaikan dalam bentuk lazim
6 Guru membimbing murid dalam penyelesaian masalah.
7 Guru mengedarkan lembaran kerja.
8 Perbincangan hasil kerja
9 Semakan hasil kerja murid
Murid LINUS (Numerasi)
Objektif Pembelajaran:
Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat menambah sebarang dua nombor tanpa mengumpul semula sehingga 100:
1 Guru mengedarkan buah getah.
2 Murid diminta membilang buah getah yang diberikan
3 Murid diedarkan guli. Guru meminta murid membilang semuanya
4 Guru menunjukkan kad bergambar dan meminta murid memberikan pandangan
5 Guru memberikan latihan berdasarkan aktiviti yang telah dibuat.
Elemen Merentas Kurikulum (EMK):
Kreativiti ( murid mengaplikasikan daya imaginasi untuk menyelesaikan masalah)
Bahan Bantu Belajar:
Petak seratus,buah getah,guli dan ada bergambar
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran:
Penilaian melalui pemerhatian semasa P&P dan perbincangan.
Refleksi:
15 daripada 20 murid arus perdana mencapai objektif pembelajaran. Murid yang belum menguasai dibimbing melalui aktiviti pengukuhan.
3 daripada 4 murid LINUS menguasai objektif pembelajaran. Murid yang belum menguasai akan dibimbing melalui aktiviti pemulihan.
Tq.. Blog cgu ni byk membntu sy yg bru mengajar kelas yg ada murid linus.. Sy share rph cgu..
ReplyDelete